Jordemoderens 4 gode råd til dig, der er nervøs for at føde

Skrevet af jordemoder Berit Wolff Roed, grundlægger af Gravid.dk og Gravidklubben, som er et unikt fødselsforberedelses-univers med online kurser, personlig rådgivning og meget mere.
28. marts, 2021

Sindet
4 min.

Fødselsangst er ikke ualmindeligt og rammer rigtig mange kvinder nu om dage. For mange handler det om at miste kontrollen, mens andre har en decideret tokofobi, som betyder sygelig frygt for graviditet og fødsel. Heldigvis er der hjælp at hente, og her kan du få de første råd til, hvordan du kan hjælpe dig selv godt på vej ud af frygten.

1.    Få viden om fødslen gennem forberedelse

Dette første råd er simpelt og kan måske endda virke overflødigt, men det er ikke desto mindre reelt nok. Hvis du opnår helt basal viden om, hvad det vil sige at føde barn, vil det gavne dig både før og under fødslen.

Forskningen taler sit tydelige sprog, når det kommer til fordelene ved at kende fødslens forløb og kroppens mekanismer under en fødsel. Generelt gælder det rent faktisk, at gravide kvinder, der har modtaget fødselsforberedelse, har brug for mindre smertelindring under fødslen.

Når du ved, hvad der sker i din krop, vil du have lettere ved at forblive tryg under hele din fødsel, og på den måde undgår du at føle angst. Dette skyldes, at forudsigelighed er medvirkende til at skabe tryghed, som er blandt de allervigtigste faktorer under en fødsel. Tryghed spiller nemlig en afgørende rolle i forhold til, hvordan din krop præsterer under fødslen, hvordan fødslen skrider frem, og hvordan du oplever dine smerter.

Desværre sker det for alt for mange kvinder med fødselsangst, at de lukker øjnene for deres frygt og blokerer tanker om den forestående fødsel. Denne form for mentale blokade kan resultere i, at de ikke får den vigtige viden om, hvad der sker i deres krop under fødslen. Frygten afholder dem simpelthen fra at forberede sig, og dermed går de glip af viden, som rent faktisk kunne medvirke til at lette på frygten og nervøsiteten.

Så husk, at viden om fødslens forløb, herunder de forskellige faser, kan give en form for ro og tryghed – både i dagene og ugerne op til, men også under selve fødslen.

2.    Få mental fødselsforberedelse

Når ordet fødselsforberedelse nævnes, tænker de fleste på vidensbaseret fysisk forberedelse, f.eks. i form af åndedrætsteknikker. Dette er bestemt en vigtig del af din forberedelse, men mental forberedelse er mindst lige så vigtig, ja måske endda vigtigere for dig, som er nervøs eller bange for at skulle føde.

Mentalforberedelse består i, at du gennem fødselsforberedende undervisning og træning får værktøjer, som du kan bruge både før og under fødslen. Dette kan være redskaber, som gør dig mentalt i stand til at takle din frygt for fødslen, men også redskaber som gør dig i stand til at træne det at have veer. Din hjerne skelner nemlig ikke mellem det, som den tror du oplever, og det du rent faktisk oplever. Derfor kan man – via mentaltræning – træne sig til ikke at være bange under fødslen.

Mentaltræning er i virkeligheden noget mange elitesportsudøvere bruger til at forbedre deres fysiske præstation. Dette er muligt, fordi kroppen og psyken er rigtig tæt forbundet. Dermed vil dine tanker og bekymringer omkring fødslen også kunne afspejle sig i din krop rent fysisk, hvilket i sidste ende kan medvirke til, at din krop får sværere ved at slappe af, præstere optimalt og ”give slip” på dit barn.

Derfor er det essentielt, at du, som er angst for fødslen, får noget mental forberedelse inden din den store dag. Alle fortjener en god og tryg fødsel!

3.    Dyrk motion inden din fødsel

Forskningen viser med alt sin tydelighed, at hvis en gravid kvinde i løbet af hendes graviditet sørger for at dyrke motion, vil hun ikke bare få en mindre kompliceret og hurtigere fødsel, hun vil faktisk også få en bedre graviditet med mindre graviditetsgener.

Det kan naturligvis være svært at finde overskuddet til motion under graviditeten, men det behøver faktisk ikke være så meget. Det handler blot om at få pulsen i vejret omkring 30 minutter dagligt. Hvis ikke du orker besøge det lokale motionscenter på daglig basis, er det helt okay. Du kan sagtens nøjes med at inkorporere motion i dagligdagen.

Et godt råd er at begynde at tage cyklen til arbejde, på indkøbstur eller når du skal hente dine større børn, hvis du har sådan nogle. Hvis du ikke er meget for at cykle, kan du vælge at gå i stedet. Gå en tur på en halv time dagligt i rask tempo – det kan fint give dig den motion, der skal til for at opnå 30 minutters daglig motion.

Du kan også gøre noget så simpelt som at sætte tempo på, når du udfører de hjemlige pligter såsom støvsugning eller havearbejde. I alt sin enkelthed handler det blot om, at du skal have pulsen til at stige.

Hvis du hellere vil dyrke reel motion, så er yoga et rigtig godt forslag til dig, der er gravid. Yoga giver dig øget kropsbevidsthed og vil lære dig at fokusere på vejrtrækningen, hvilket er to meget gavnlige forudsætninger, når du skal føde.

4.    Giv dine veer de bedste vilkår

Kender du hormonet oxytocin? Det er også kendt som ”kærlighedshormonet”, fordi det bl.a. udskilles ved kys og kram og giver følelsen af lykke. Oxytocin er også det hormon, som den gravide kvindekrop bruger til at skabe veer, hvorfor det er vigtigt, at stoffet får de bedste forudsætninger under din fødsel.

Oxytocin trives bedst, når din krop er afspændt. Frygt, angst eller anden form for utryghed kan således stå i vejen for, at kroppen laver de veer, som der skal til for, at dit barn kommer til verden.

Berøring og massage fra din partner eller fødselshjælper kan gøre en stor forskel, ligesom mange fødende kvinder har gavn af at komme op i et fødekar, hvor det varme vand løsner spændinger i kroppen.

Allerede nu kan du gøre noget for at sikre, at dit oxytocin-niveau blomstrer til fødslen. Gennem viden og mentalforberedelse kan du som før nævnt undgå (eller i hvert tilfælde mildne) frygten og angsten, så dit ve-hormon kan springe ud i fuldt flor og bringe jeres lille barn godt til verden.